Publicitat

Darrere la pantalla

http://www.aulamedia.org/tvaula/publicitat1.html

1. La classe pregunta
- Què és el departament de comptes? Analitza la informació que l’anunciant ha facilitat i projecta l’estratègia per aconseguir els objectius assignats a la publicitat.
- Què heu estudiat per treballar en un agència? Per treballar en una agència segons el tipus de departament en el que es vol treballar s'estudïa una cosa un altre. Es pot estudiar publicitat, relacions públiques, màrqueting, comunicació, disseny gràfic, comunicació audiovisual.

- Com és el rodatge d'un espot? 
- La publicitat és realment creativa?
En el vídeo s'especifica que segons a quin departament se li faci la pregunta respondrà una cosa o una altre. Els de màrqueting creuen que només ha d'atacar al client. I els creatius pensen que no només és atacar, sinò crear.

- Es proven els espots abans de sortir a la tele? Si, es fan vàries proves, per veure la reacció de l'espectador davant de la visió del producte.
- Com s'aconsegueix que un anunci sigui viral?  Es publica l'anunci en tots els llocs més freqüents visitats com son les xarxes socials, els videojocs o l'Internet.
- Com es posa el preu d'un producte? Es mira el tarjet amb un estudi de mercat, i es mira quin és el preu més adequat.
- Com escolliu en quins mitjans sortiran els anuncis? Depenen de al públic que estigui enfocat el producte.
- Com és que hi ha anuncis que no s'entenen?
És un mitjà (la confusió) al qual recorren els publicistes que fa que es parli de l'anunci i s'aporti per l'espectador l'opinió del significat i les seves pròpies versions. Aquesta estratègia s'anomena marqueting viral.

- Qui controla que els anuncis compleixin la normativa? El depertament d'assumptes legals.
- Quina diferència hi ha entre publicitat i propaganda? La publicitat utilitza recursos emocionals i estrateges per vendre un producte i al propaganda no utilitza recursos, simplement informa sobre ell.
- És el mateix fer un espot que una campanya de conscienciació
- Han evolucionat molt els missatges publicitaris?  Si, abans per exemple, en els anuncis de productes de neteja utilitzaven a un majordom guapo i fort i ara utilitzen temes sexuals que dan relacionar el producte amb el plaer.

- Com és que m'agraden els anuncis de cotxes si encara no tinc 18 anys? Perquè els publicistes fan que encara que no necessitis un producte creguis que sí, et creen una necessitat.
- Com s'ho feien per què productes nocius semblessin bons?  A través de l'engany i la manipulació.
- Com afecta la publicitat en un informatiu? Busquen la franga horària del tarjet, i posen en aquella franja l'anunci.
- La publicitat emocional menteix quan ens ven un món ideal? Si, el que intenta és relacionar un producte amb un món perfecte que en vritat no es produïrà al consumir el producte, simplement és una manera d'enganyar a la nostra ment perquè relacioni la bona vida amb el producte.

- Ens pots dir un exemple de com la publicitat crea problemes que no tenim? En un anunci de crema reductora es veu una noia molt prima. Llavores l'espectador relaciona que com no està com la model doncs necessita el producte i que si el pren es possarà com ella.

2. Exercicis
1.- Primer exercici. Estem bombardejats de publicitat. Comproveu-ho, agafeu paper i llapis i aneu anotant els llocs on trobeu publicitat durant tot un dia. Trobem publicitat, en els diaris, en la tele, en els carrers, en els centres comercials...
2.- Hi ha productes que són perillosos per a la salut com el tabac o l'alcohol. Sabríeu dir si els anuncis d'aquests productes ho fan amb arguments racionals o amb emocions? Ho fan amb emocions. Intenten arribar als sentiments de l'espectador i fer que l'espectador es posi en la situació del propi model de l'anunci.

3.- Busqueu un anunci que creieu que no diu tota la veritat o que directament enganya els espectadors i comenteu perquè creieu que menteix.. http://www.youtube.com/watch?v=7xt5BabxEIM. En aquest anunci es ven una crema que treu la celulitis, però si relament funciones la gent ningú tindria celulitis perquè tothom la compraria. Una crema no pot fer miracles i treure la grassa del teu cos.
4.- Opina. Hi ha publicistes que diuen que la publicitat no ens afecta gaire. Què en penseu? Feu una redacció explicant com creus que afecta la publicitat i posa'n algun exemple: alguna cosa que hagueu comprat pels anuncis, o que els vostres pares s'hagin deixat enredar per la publicitat. Crec que els anuncis si que afecten a la gent, però que a vegades són tan sustils que ni tan sols el propi espectador s'adona que està comprant aquell producte perquè la publicitat li fa comprar. Els anuncis ens afecten més del que pensem i estan cada dia en la nostra ment, així doncs sí que ens afecten i fan comprar els productes que ells volen.
5.- Exercici pràctic 
Exercici cinquè. El pràctic. Heu de fer un anunci. Però no un anunci qualsevol. Ja hem vist com l'enfocament emocional pot acabar establint relacions ben absurdes si ens parem a analitzar-les racionalment: la llibertat i un cotxe, la felicitat i un refresc, les compreses i l'autoestima...
Heu de fer un anunci que relacioni un producte amb algun benefici emocional de la forma més absurda possible. I recordeu, com sempre, hem de treballar en equip.

3. Més exercicis
a) En dues o tres paraules, com definiries l’estratègia de cada anunci, és a dir, la manera com intenta convèncer l’espectador? Impactar i arribar a l'espectador. 
b) Hi ha qui diu que alguns anuncis (com el darrer) són inadequats perquè són massa violents, sensacionalistes, etc. Però hi ha qui diu que qualsevol cosa és adequada si serveix per reduir els accidents. I a tu, què et sembla? Creus que hi hauria d’haver un límit i, en aquest cas, quin hauria de ser? Crec que no hi hauria d'haver un límit. Si es necessita un anunci violent per fer arribar el missatge llavores s'ha de poder utilitzar.
c) Deixant de banda si són adequats o no, quin creus que és l’anunci més efectiu per a reduir els accidents (no el que a tu t’agradi més)? El més violent, el que recrea amb més realitat el que et pot passar, i fa que tu et possis en la situació del conductor de l'anunci i t'adonis de que a tú també et pot pasar.

4. Fes un anunci
Com creus que hauria de ser un anunci perquè fos realment efectiu amb la gent de la teva edat?  Quina estratègia hauria d’utilitzar? Crec que hauría d'impactar i ser molt violent o molt expressiu
Escull un tema perjudicial (el tabac, l’alcohol, altres drogues, els accidents de trànsit...), i fes un anunci en el format que acordeu amb el professor/a (imatge, vídeo...) utilitzant l’estratègia que creus que seria més efectiva.

5. Mireu aquest anunci
a) Alguns publicistes afirmen que la publicitat només és un reflex de la realitat. Creieu que les dones de la realitat són com la que es pinta a l'anunci? No, però és l'esteoreotip que es té de la dona que abans només es dedicava a planxar, treballar, etc. Ara la dona també fa els treballs de l'home i les mateixes activitats,
b) Diríeu que l’anunci busca ridiculitzar les dones? Amb quina finalitat? No crec que les arribi a ridiculitzar però si excuir-les d'activitats que segons ells només poden fer els homes. Això ho fan per fer entendre que les dones també fan les activitats dels homes però poder se'n ensurten menys i és una forma de relacionar això amb que la dona també agafa el cotxe de l'home i que per tant el possi a tot risc.
c) Creieu que les coses com penjar un quadre ja les sabem fer quan naixem o les aprenem després? Diríeu que hi ha més homes que dones que saben penjar un quadre? Per què? Aprenem després i sí, hi ha més homes que saben penjar quadres que les dones perquè abans la dona només feia activitats de casa, es dedicava als fills...però això era abans i ara les activitats tan d'homes com homes estan més igualadas i la diferencia de sexes és menor.

6. Models
a) Quin és el model de dona que es proposa als nens i nenes a qui va dirigit l’anunci? La dona que no treballa, que es dedica a cuidar els fills, a cuidar la casa...
b) Què et sembla? Crec que és una manera molt sexista de fer una separació de sexes i de ficar a la dona en un estereotip de dona "florero". És una manera d'inculcar des de petites a les nenes que només poden aspirar a ser dones de casa, crec que no s'hauria de permetra una publicitat que faci una separació de sexes i un menys preu cap a les persones.

7. Anuncis antics
a) Segons els dos anuncis, què necessita una dona per ser feliç a la vida? Estar bonica perqùe així tothom l'estimi.
b) Què necessita per aconseguir-ho? Comparar i ficar-se el producte.
c) Què us sembla aquest missatge? És una manera de crear-te una necessitat d'aquest producte, una manera de fer-te vuere que el producte et millorarà la vida i seras felç i perfecte. És una manera enganyosa de vendre un producte i que, en l'actualitat, no crec que pugui repercutir molt però que en els anys 1900 la societat no estava tan desenvolupada i era més analfabeta i aquesta publicitat entrava i repercutia molt sobre els espectadors.
d) I als anuncis de bellesa d’avui, creieu que també donen aquest missatge o ha canviat? Busqueu-ne alguns i comproveu-ho. Si que utilitzen aquest recurs perquè utilitzen a models guapos, que en veritat no necessiten aquest producte però que segons l'anunci quan et posis el producte estaras com ells.